24. feb., 2020

Nun t'apures y saca'l B2

Descargu de responsabilidá: la siguiente información ta basada solamente na mio esperiencia como profesora y estudiante de llingües, y namás pretende servir pa reflexonar sobre'l deprendizaxe y la evaluación de la competencia llingüística. L'usu que se quiera facer del conteníu d'esti artículu ye responsabilidá esclusiva de cada cual.  Nun tengo, nin afirmo tener,  rellación nenguna cola ellaboración de les pruebes oficiales de la Conseyería, nin más información que lo fecho público hasta la fecha.

Ye bien sabío qu’esti añu, per primer vez, van celebrase pruebes oficiales de certificación qu’acrediten la conocencia de la llingua asturiana a nivel B2, supónse que col envís de qu’esta se pueda reconocer pa temes llaborales y académicos. Foron casi 800 persones les que s’apuntaron pa les 500 places qu’hai y pensé que sedría bona idea facer una entrada nel blog (o una serie d’entraes, si hai interés y vagar pa ello).

Lo primero, tengo que dicir que nun soi profesora d’asturianu (anque tengo la capacitación pa ello)  nin tengo nenguna información sobre los esámenes que se van facer el prósimu mes de mayu más allá de lo publicao. Tampoco m’apunté a la preinscripción pa facer l’esame esti añu. Sicasí, como profe d’inglés y persona que se tien esaminao en pruebes de certificación d’otros idiomes, creo qu’esta información puede ser d’utilidá pa xente que tenga menos relación con esti ámbitu.

¿Cómo preparar l’esame p’aprobar y tener la meyor nota posible? Pienso qu’enantes que nada, si nun tas de facer esámenes d’idioma, tendríes que familiarizate col tipu d’esame. Los esámenes d’inglés de nivel B2 que se faen na Escuela Oficial d’Idiomes tienen poco que ver colos que tradicionalmente se  facíen nel institutu. Nun hai nengún esame de gramática “a seques”, colos típicos exercicios de rellenar güecos colos verbos nel tiempu verbal que-yos corresponda, pasar d’activa a pasiva y demás. La competencia comunicativa mídese en base al grau de desendolcu de les llamaes “destreces comunicatives”, que son:

  • Comprensión de testos escritos: esta preba suel consistir na llectura d’un testu y delles preguntes nes que hai qu’escoyer la rempuesta más afayadiza (tipu test). Esto tien más aquél de lo que paez, ya que munches veces nun se trata de información qu’apaeza directamente en testu, sinón de coses qu’hai que deducir, como la intención del autor o autora. Otru exerciciu típicu d’esta área ye presentar un testu colos párrafos desordenaos y que l’alumnáu tenga que dicir cuál sedría l’orde correctu, o un testu con oraciones entesacaes y que l’alumnáu diga en qué párrafu tendríen que dir.
  • Comprensión de testos orales: nesta preba se-y pon al alumnáu una o varies audiciones, normalmente procedentes d’un mediu de comunicación, y polo xeneral l’alumnáu tien que contestar preguntes de verdadero/falso, escoyer la rempuesta correcta o rellenar güecos n’oraciones con palabres de les que s’escuchen nel audio. Equí tamién hai que filar mui fino, munches veces fállase nestos exercicios por nun lleer bien les preguntes y en verdá acertar requier tanto comprensión auditiva como llectora.

Voi inventar un exemplu. Vamos poner que’l falante diz: A mi nun me suel gustar la comida chino pero nesti restorán préstame.Pregunta: el falante diz que a) dacuando come comida asiático b) va davezu a esi restorán c) nun-y presta la comida chino.

¿Cuála pondríeis? Paez difícil porque tan toes mui cercanes al sentíu xeneral d’esa afirmación pero la rempuesta sedría la a), ya que nun hai nada na frase que nos permita afirmar la b) y la c) ye demasiao categórico (diz que “nun-y suel gustar”). Poro, si la comida chino d’esi restorán-y presta al falante, la rempuesta correcta ye la a), entendiendo que la comida chino ye asiático y que dalguna vez lo come, anque sea namás cuando va a esi sitiu. ¿Sorprende esto?

  • Producción y coproducción* de testos escritos. Nesta parte lo más habitual ye que nos manden escribir un testu d’una cierta estensión (125-150 palabres) del tipu carta formal motivada por una situación que nos proponen (pa presentase a un trabayu, pa reclamar un serviciu mal cobráu, pa informar d’una incidencia nun viaxe, etc.) y un testu de tipu artículu d’opinión, crítica d’una película o un llibru o asemeyáu (d’unes 180 palabres). Basándome na mio esperiencia como alumna y tamién como correctora de pruebes del títulu de la ESO, paezme bastante problable qu’esti testu depués se vaya a correxir con una rúbrica** onde se valoren per separao aspectos como coherencia (onde se valoraría que nos atengamos al tema propuestu, que nun nos contradigamos, que sigamos un orde lóxicu, etc. ), cohesión (onde valorarán que les oraciones tengan sentíu completu y respeten les normes de concordancia de xéneru y númberu, puntuación, usu de conectores), adecuación (onde se valorará que’l vocabulariu emplegáu seya lo suficientemente ricu y formal), ortografía y presentación curiosa (márxenes, lletra clara, tachones). Cada aspectu de la redacción tien asignaos unos puntos, que te darán en función de  que’l testu cumpla colo que se pretende. Por exemplu, si a la corrección ortográfica-y corresponden 2 puntos, darántelos enteros si’l to testu nun presenta nengún error, y depués dirá baxando la puntuación en función de los que tengas, pero seguramente qu’a partir de  x faltes (que puen ser 8, o 10) te pongan un 0 nesa sección y yá nun baxe más tengas 12 o 25 faltes. Sicasí, esto nun quier dicir que suspendas, si’l testu ta bien armáu y presenta la información que se pide espresada como tien que ser. Pa esta prueba ye d’esperar que nos dexen tener una fueya aparte pa escribir a sucio y/o planificar.
  • Producción y coproducción de testos orales: Esta prueba suel consistir nuna entrevista con una persona del tribunal (mientras otra persona toma notes), onde per un llau se pide que fales un tema o describas una imaxe o grupu d’imáxenes tu solu o tu sola durante un tiempu (un minutu o dos) y depués se te faen preguntes rellacionaes. Por exemplu, si na imaxe se ve xente faciendo actividaes de tiempu llibre, depués de que les describas pueden preguntate cuáles son les tos aficiones, qué tiempu-yos dediques, a quién-yos les recomendaríes o a quién non, etc… Esta prueba tamién s’aveza a correxila con una rúbrica onde se valora tanto la corrección llingüística, la fluidez, la pronunciación y entonación, el llinguaxe corporal de la persona y tamién que’l conteníu de la comunicación seya claru y oportunu.
  • Mediación: esti tipu de prueba ye nuevu y hai muncha xente que nun sabe lo que ye. Yo personalmente nun fice nenguna tovía pero puedo comentar que pretende midir la capacidá de treslladar información d’una llingua a otra. Vendría a tar rellacionao cola traducción, anque nun ye exactamente lo mesmo. Por exemplu, esta prueba podría consistir en lleer un testu en castellán y resumilu n’asturianu; o escuchar una noticia en castellán y comentala oralmente n’asturianu; o al contrario. Tamién podríen mandanos treslladar información escrita a un canal oral o viceversa; por exemplu, lleer un folletu en castellán y mandanos esplicalu n’asturianu.

Agora vamos cola xíriga propia d'esta profesión (les palabres con asteriscu): 

*Coproducción: ¿Qué quier dicir esta palabra nesti contestu, y fuera del cinematográficu? Equí vien a poner de manifiesto que cuando escribimos un testu, munches veces lo facemos pa una persona en concreto, y a partir de dalgo que esta persona nos comunicó previamente. Por exemplu, cuando contestamos a una carta o email o respondemos a un anunciu en periódicu. Otres veces, el conteníu de la nuestra comunicación escrita vien motiváu por una situación esterna, por exemplu, dalgo que pasó que necesitamos xestionar (por exemplu, poner una reclamación). Esto quier dicir qu'hai veces onde lo qu'escribimos nun sal todo de la cabeza nuestra, sinón qu'hai elementos que ponen otres persones o el propiu contestu, al que s'hai qu'adecuar (nun ye lo mesmo, por exemplu, escribir a una amiga que a una futura xefa). 

**Rúbrica. Pa quien nun tea al tanto de les novedaes nel ámbitu educativu, una rúbrica ye un instrumentu d'evaluación  "de moda" nes escueles y la verdá ye que aforra munchu tiempu y dolores de cabeza a la hora de correxir. Consiste nuna escala pa valorar distintos aspectos de les coses que fae l'alumnáu.  Cada aspectu pue valorase en función a distintos graos de consecución (por dicilo asina: mui bien / bien / regular / mal) y a cada grau se da una puntuación, colo que la nota final ye el resultáu de sumar tolos aspectos. Podéis ver un exemplu de rúbrica d'evaluación de la espresión escrita en castellán equí 

¿Cómo lo ves? ¿Paezte útil esta información? ¿Quixeres que siguiera falando d'esto? ¿Tienes dalguna dulda o entruga? ¡Déxame un comentariu!